Riddaren av den sorgliga skepnaden

Tour de France, Floridas rösträkning, Perssons torp, Aftonbladets dubbelmoral, uppgjorda bandymatcher och dopade skidåkare. Vi är Svenska fans allihopa (så länge vi vinner) Ludmila Enqvist är ryss, Italiensk Furbo säkrar VM-guld, det fanns inga massförstörelsevapen i Irak.

I en tid där alla vinnare är fuskare och de största lögnarna är våra ledare finns ingen plats för chivalrier. If you can't beat them, join them. If you can't join them, beat them. Trust nobody är vad som gäller och släpp aldrig någon in på livet för hellre behåller man "stoltheten" än riskerar att bli sårad, och går hellre miste om all härlighet.

"Stolthet"!? Försök inte. Säg det inte ens. Befläcka inte ordet! Vari ligger stoltheten, modet, i att aldrig ge sig hän, att aldrig följa sina instinkter och alltid ta den säkra vägen!?
Robert Frost, Majakovskij och Kerouac är alla döda sedan länge. Jag blir aldrig någon pokerspelare för jag vägrar spela efter oddsen. Följ ditt hjärta låter vackert men vem gör det när det kommer till kritan? Play it safe och ta det där jobbet. Gör vad du borde, inte vad du vill. Be reasonable, be a loser like everybody else. "Integritet" "respekt" "ödmjukhet" "ambition". Hylla orden och anslå dem högt så alla kan se! Ni talar i fina ord, men har ni begrundat ordens betydelse!? Nej man tar till de när det passar och man håller sin egen själ under vattenytan tills det inte längre bubblar. Ni smädare! Ni falskspelare! Detta var inte de regler vi kom överens om! Ni begår hedersmord på er egen uppfostran och utbildning!! När ingen vill leva upp till orden blir de tomma. Ord utan verkan tappar sin betydelse! Uppdatera SAOL! In med "aftershave", "dissa" och "nakenchock". Ta bort tomma ord vilkas betydelse förlorats i kvällstidningarnas och mobb-teves framfart!

I mitt översvämmande ursinne döper jag mig, dubbar jag mig själv riddare av den sorgliga skepnaden. Sancho, var är du! Var är min klippa, min väpnare, mitt ankare i vardagen? Det var inte jag som övergav idealen, det var Ni!

Det var inte jag som övergav idealen, det var ni. Se nu vad ni gjort mig till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback